kleine raak
ledenblad van KWB - Merchtem
juli 2014

Fietsweekend Doornik
“Komaan! Hier naar rechts… Neen! Het is naar links! Nog een 150-tal meter en we zijn d’er!”. Verschillende verwarrende berichten door elkaar maar inderdaad, na die 150 meter hadden we ons doel bereikt en we waren niet alleen. Nog anderen gingen zich wagen aan dit stukje hel van Vlaanderen… Na wat bochten- en klimwerk bereikten we ons doel, de top van de Oudenberg in Geraardsbergen met zijn beroemd kapelletje.
De Muur, ook bekend als de Muur-Kapelmuur, was een begrip als voorlaatste helling in de wielerwedstrijd de Ronde van Vlaanderen van 1973 tot 2011. De steile helling heeft een lengte van 1075 meter en het hoogste stijgingspercentage bedraagt 20%.
Een blijvende herinnering in de vorm van een foto mocht natuurlijk niet ontbreken. Luc VC ging zelfs tot het uiterste en beet letterlijk in het zand om een groeps-selfie te kunnen maken. Gelukkig hielp een bereidwillige omstaandster hem uit zijn hachelijke positie en kon een mooie foto gemaakt worden.
Een dag eerder…
14 juni 2014, het was weer zover. Voor de 3de keer startte een groep KWB-ers hun fietsweekend en dit keer was Doornik het uiteindelijke doel. Vaste waarden zoals Hans, Dimitri, Marcel en Walter om er maar een paar te noemen waren ook weer van de partij. Toch een moment om er even bij stil te staan dat Walter de moed blijft vinden om elke keer opnieuw deze tocht aan te vatten desondanks het constante tempo dat niet zakt. Maar ook gelukkig niet stijgt alhoewel sommige die aan een te hoog testosterongehalte lijden dit proberen op te drijven :-). Ook alle lof voor Marcel, die dit jaar niet kon fietsen, maar hoopt er volgend jaar opnieuw met de fiets bij te zijn. In de begeleidende wagen hebben Marcel en Geert hun organisatorische talenten ons zeker geholpen om alles goed te laten verlopen. Last but not least kunnen we Hans in deze dankbetuiging uiteraard niet vergeten want jaar op jaar slaagt hij er in om een fantastische tocht uit te stippelen met de nodige stop- en slaapplaatsen en de groep sterk bij elkaar te houden. Letterlijk en figuurlijk :-)
Maar wat meer over de tocht nu.
Via Opwijk de Leirekensroute op en weg waren we voor onze 100km tocht naar Doornik. Die eerste kilometers verliepen vrij rimpelloos en voor we het beseften waren we reeds aangekomen in cafe Central in Oosterzele. Normaal openen ze pas om 11u maar voor een groep KWB-ers uit Merchtem maken ze wel eens een uitzondering en konden we onze eerst dorst lessen. Daarna terug de stalen ros op en via de Zwalmstreek kwamen we aan de Schelde waarbij we de oever gingen volgen. In principe bleven we die zelfs volgen tot ons eindpunt, Doornik. Dus aan mooie en idyllische natuurbeelden geen gebrek. Rond de middag stopten we in Oudenaarde waar we op het mooie marktplein het cafe ‘Le Marechal’ aandeden voor het verorberen van ons lunchpakket dat met onze begeleiders Geert en Marcel mee gekomen was. Het cafe straalde verschillende jaren ‘Ronde van Vlaanderen’ uit met verschillende (gehandtekende) foto’s van allerlei wielerlegendes. Oudenaarde is immers al verschillende malen de aankomstplaats van de Ronde van Vlaanderen geweest en zal dit waarschijnlijk nog vele jaren blijven. Niet enkel de verschillende foto’s waren nostalgisch, de cafebazin straalde ook één en al nostalgie uit. Vraag het maar aan Danny DB die zelfs een persoonlijk onderhoud kreeg met een uitleg over de verschillende huisvestigings- en ontspanningsmogelijkheden in en rond Oudenaarde. Nadat onze honger (en ook wat dorst) gestild was vervolgden we onze tocht en na een kleine afspanning in Escanaffles, om nog maar eens één of andere abdij te sponseren, kwamen we uiteindelijk in Doornik aan. Een groepsfoto op de Grote Plaats mocht uiteraard niet ontbreken evenmin als een zonnig terrasje na onze grote inspanning van de dag.
Een halfuurtje later waren we reeds ingecheckt in de jeugdherberg en na een verkwikkende douche waren we klaar voor onze begeleide tocht door onze (veel te veel betaalde :-) ) gids Kries.
Die bracht ons heel wat leerrijke informatie over de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal die opvalt door haar vijf even hoge torens. Deze romaanse kathedraal werd in 2000 op de Werelderfgoed lijst van de UNESCO geplaatst. Ze is (hoe kan het anders?) aan Onze-Lieve-Vrouw gewijd. De kathedraal is met haar 134 meter lengte een van de grootste kerken van België. Architectonisch gezien is het één van de belangrijkste gebouwen van België, een baanbrekende romaanse voorloper met tal van elementen die in de gotiek hoogtij zouden vieren. Nadien is men er nergens in geslaagd om het harmonieuze beeld met de vijf even hoge torens te evenaren.
Maar ook over het museum voor Schone Kunsten en het museum voor natuurgeschiedenis had onze gids boeiende verhalen. Zo had hij het over een bezoek dat hij in zijn kindertijd aan het museum voor natuurgeschiedenis bracht en bijna zijn hand verloor omdat hij een muntje wou pakken dat op de rug van een alligator lag… Naar het schijnt is het dier er nog steeds niet goed van :-)
Ons avondmaal nuttigden we in een restaurant op de Grote Plaats met op de achtergrond een WK-wedstrijd (maar vraag mij niet de welke ). Nadien zouden deze WK-wedstrijden ons blijven achtervolgen in de verschillende cafeetjes die we nog aandeden om af te sluiten met het begin van de WK-wedstrijd Engeland-Italië die we niet uitgezien hebben gezien het late uur maar die uiteindelijk zou eindigen op 1-2
De volgende dag vertrokken we na een goed ontbijt terug richting Merchtem via Ath en Geraardsbergen waar we naast het beklimmen van De Muur (zie begin van dit verslag) ons middagmaal namen, een snackje naar goede gewoonte. De terugreis was tot op dat moment rustig en opnieuw idyllisch langs de oever van de Dender. Eens Geraardsbergen voorbij verlieten we deze oever en kwamen we toch wat verraderlijke heuveltjes tegen. Maar na een laatste afspanning in Liedekerke in cafe Den Appel kwam de skyline van Merchtem met het immense gebouw van de voormalige brouwerij Ginder-Ale in zicht.
Het ontvangstcomité was, op uitzondering van één echtgenote, nogal wat mager… maar gelukkig was dit van korte duur en kwamen er toch nog anderen toegestroomd 
Dit KWB-fietsweekend was opnieuw een heel leuke tocht met veel plezier maar ook fysieke inspanningen die uiteraard enkel tot stand kan komen door de ondersteuning van het bestuur en in bijzonder Hans en andere vrijwilligers die dit mogelijk maken zoals onze begeleiders Geert en Marcel die ons onderweg bovendien hielpen om drukke en gevaarlijke wegen over te steken.
Bedankt en tot volgend jaar!!!

FAMILIENIEUWS

schoonzus van KWB’er Jozef Crombe
tante van KWB’er Erik Crombe

Vakantie

Nog even laatste loodjes leggen
taken afmaken, jaar afronden
de energie nog even bundelen
ja om dan
het juk er af te gooien
en op adem te komen.

Zeeën van tijd
voor schoonheid en ontmoeting
voor rust en traagheid
voor inspiratie, inzicht en uitzicht
Waar je ook bent, ver of hier
een “zalige” vakantie toegewenst!

Uit de brochure van Emmaüs, Aalst

Gouden bruiloft

DrieKWB-koppels vieren tijdens de vakantieperiode hun gouden bruiloft.
Hartelijke felicitaties van KWB-Merchtem

Wilfried en Anny Asselman – Van den Broeck
Jan en Lucienne Willocx – Van den Eede
Ivo en Marie-Jeanne Abbeloos – Thomas.

Welkom Noé,

Dochtertje van KWB’er Jeroen Van Hoeck en Nathalie Van Acoleyen

Proficiat aan Herman Vander Straeten die kleinzoon Timon mag vertroetelen.

Wijkmeestersvergadering van vrijdag 30 mei 2014

Omwille van het pinksterweekend met ondermeer de bedevaarten naar Scherpenheuvel en de voetbalmatch tussen KWB en de Marollen ter gelegenheid van Statiekermis werd deze vergadering zo vroeg op de agenda geplaatst. Een 20 tal wijkmeesters werden door Jan uitgenodigd om een kleine wandeling te maken met een drietal stops.

Aan de eerste halte werden we door Luc uitgedaagd om na te denken over de ‘sport en ontspanningsactiviteiten’ die er dit jaar bij KWB werden georganiseerd. Welke initiatieven blijven en welke nieuwigheden willen we inbouwen. De voornaamste organisaties zoals kaartavonden, de petanque, de kaartnamiddagen op woensdag, de minivoetbal, de pingpong, de fietstochten daar kunnen/willen we niet aan raken want die liggen te goed in de markt bij de KWB-leden; De dansavonden zouden we liefst samen organiseren met de LG en KVLV. Een voorstel om eens op staande wip te schieten, Een wandelweekend was een suggestie.

Aan de grot van het rusthuis, onze tweede stopplaats vroeg Jan onze mening over de vormende activiteiten die we dit jaar aan de leden voorstelden. Een hele resem initiatieven die elk op hun beurt tot doel hadden om de deelnemers iets bij te brengen. De avonden rond energiezuinig bouwen, wat met watt en de warmtecamera’ werden zeer geapprecieerd Als toevoeging werd gedacht aan een aantal vormende initiatieven over ‘water, van bron tot zuivering’. Een bezoek aan de brouwerij Bosteels of aan de opslagplaats voor radioactief afval, aan een waterzuiveringsinstallatie. Een proefavond van bv Whisky, trappistenbier; streekbieren maar met een inhoudelijk sterke uitleg,

Aan de sporthal onze derde halte vertrok Wouter van een leeg blad om volgens hem niet beïnvloed te worden door wat er dit jaar allemaal werd georganiseerd aan gezinsactiviteiten. Er kwamen veel ideeën met onder andere: een wandeling met bezoek aan de molen van Gooik, een bezoek aan een museum in Mazenzele gekoppeld aan een boswandeling, een omni-sportnamiddag voor gezinnen, een daguitstap met de afvaart van de Lesse, een bezoek aan de Strépy-Thieu met versassing, aan de stad Bergen, een boottocht in combinatie met een fietstocht. En nog zoveel meer…allemaal waardevol en interessant;

In het lokaal werden door Hugo de kermisactiviteiten besproken. Het bestuur en de werkgroep lokaal stellen voor om op zondagavond van kermis het lokaal niet meer open te houden; Het aantal bezoekers is niet groot en de mensen vieren vooral in familieverband. Over de vraagprijs voor het bier (gewone en zwaardere bieren) werd er een hele tijd gediscuteerd. Hoeveel wordt er gevraagd voor een pintje? Wat kost een bierkaart?
De kermis begint uiteraard met de corrida op 15 augustus. Tijdens kermismaandag wordt er opnieuw petanque, kaarten en darts ingericht. De affiche voor dinsdag middag, vooravondprogramma met de kinderen en het avondoptreden met DUK is volledig in orde.

Uit de grote medewerking van de wijkmeesters blijkt dat er in onze KWB afdeling nog heel veel dynamiek zit en dat er steeds gezocht wordt naar vernieuwende activiteiten. De bal ligt nu in het kamp van het bestuur om uit het grote aanbod een programma op te stellen waar iedereen zich een beetje kan in vinden. Veel succes.
Norbert

55 euro
Van 16 tot ……………jaar
60 euro

Een greep uit het programma:

Welkom en kinderanimatie
Avondspel
Wandeling
……………..
Wees er snel bij……. stuur een mailtje naar gezinsweekend@kwbmerchtem.be.

Schrijf het bedrag over op rekening BE 70 7995 5005 0525 van KWB Merchtem met vermelding
KWB Weekend Voeren + aantal personen.
Wist-je! ?

Vaderdag
Dat we op Vaderdag in het KWB-lokaal extra verwend werden door onze Femma zussen.
Dat we meteen aan de ingang een keuze kregen tussen een aantal nuttige gebruik- maar vooral doe werktuigen. Zou dit een aanmoediging kunnen betekenen?
Dat meerdere mannen een spons om de auto te wassen of een paar werkhandschoenen kozen.
Dat de toog op een bepaald ogenblik bevrouwd werd door 7 dames. Dat iemand de opmerking maakte of we in de 14 billekes zaten.
Dat er gezorgd was voor lekkere chips op tafel.
Dat het toch wel iets heeft als ge bediend wordt door een aantal mooie dames.
In ieder geval bedankt en jullie mogen dat nog doen.

Start to run
Dat we in meerdere Merchtemse blaadjes lazen dat een hele groep sportievelingen hun diploma hadden verdiend en gekregen met de actie start to run.
We merkten zelfs enkele KWB’ers stiekem ook getraind hebben wellicht met het doel om zich tijdens de corrida te kunnen meten met de andere atleten.
Ook heel wat echtgenotes van KWB’ers onder de starters. Proficiat.

Voetbalmatch: Marollen-KWB
De 2 ploegen gaven zich volledig om deze titanenstrijd te winnen. De laatste jaren was de ploeg van de Marollen te sterk en moesten we, zij het met overdreven cijfers, onze meerdere erkennen in de mannen van ‘boven de statie’. Maar dit jaar was het een gelijke strijd en de cijfers bewezen dat 5 – 5. Scheidsrechter Geert moest regelmatig kordaat optreden want er werd op het scherp van de snee gespeeld. Het aantal spelende KWB’ers was eerder miniem gelukkig waren we versterkt met een aantal knappe voetballers van de jeugdbewegingen, dus het bleef een beetje in de familie
Veel toeschouwers, de luidruchtigste langs KWB kant. Spanning tot de laatste seconde; Strafschoppen nemen, wie dan uiteindelijk gewonnen heeft weet niemand behalve de scheidsrechter maar dat was van minder belang.
Met een aantal Palmkes of Maeskes kwam alles in kannen en kruiken.

Wijnwandeling was weer top!

Een klassieker in de jaarlijkse KWB-activiteiten is de wijnwandeling. Het recept van zo’n avond is al even traditioneel: het ontdekken van een stukje Merchtem, ’n leuke babbel, enkele inspirerende momenten en dat alles opgeluisterd met wat glaasjes wijn. Afspraak deze keer was huize Dours in Breestraten. Ondanks het voetbal op tv tekenden toch 35 fijnproevers present. Alvorens de eerste veldweg aan te snijden, richting Hunsberg, had het team van de catering, zijnde Danny VDB en Luc VC, al uitgepakt voor de eerste stop. De eerste halte is traditioneel de kennismakingsronde onder commando van Luc Ringoot. Wie is wie, kortom het apéro wijntje Crémant d’Alsace was als het ware de ijsbreker bij de wandelaars en de aanloop van een vruchtbare trip over 5km Merchtemse binnenwegen. En deze keer was alweer een mooi parcours uitgestippeld. Na een stukje bosweg volgde een holle weg tot aan Hunsberg. Velen keken zich daar de ogen uit want het gros van de wandelaars was daar nog nooit gepasseerd. Bij stop nummer twee werd een wit wijntje, een Chardonnay uit de Gascogne, geserveerd en werd er gepraat over ergernissen en plezierige momenten en wat beter zou kunnen in onze naaste omgeving en samenleving.

Daarna dwarste de groep, met ruiter Willy Dours als het wakende oog in de achterhoede, de Wolvertemsesteenweg om van daar richting taverne Het Bos te wandelen. Even verderop werd er alweer halt gehouden en een nieuw wijntje, een rosé ‘Excess de Perrin’ uit de Bordeauxstreek geproefd. De deskundige uitleg van al dat lekkers uit Frankrijk kwam hierbij telkens van Wouter Kemels en het dient gezegd, hij had zijn huiswerk goed gemaakt.

Van de derde break herinneren we ons niet alleen de twee goeie moppen van Joke Legroux maar ook zijn aanzet tot dialoog onder de deelnemers over het feit dat jonge mensen dingen in het dagelijkse leven anders aanvoelen dan ouderen. De lichtroze wijn smaakte daarbij voortreffelijk. De sfeer zat er ondertussen goed in, de tongen waren al wat losser gekomen en bij de vierde pitstop was het lachen geblazen met een paar voortreffelijke vertolkingen van de parabel van de verloren zoon! De wijn was deze keer rood.

Toen de duisternis al was ingevallen werd op zoek gegaan naar de laatste halte. Daar kon men nog eens rustig nakaarten over de gezellige tocht. Niemand was verloren gelopen en de zoete witte wijn smaakte prima. Van de godendrank dus geen slecht woord maar ook de bijbehorende hapjes kleurden het geheel en gaven de avond nog een extra pigment mee. Na de vijfde pauze ging het terug richting Hedwig Dours waar de stalen rossen nog braaf op hun berijders stonden te wachten. Iedereen kon andermaal tevreden en voldaan huiswaarts. De verkenners mogen zich al opmaken voor het uitstippelen van de volgende editie.
Eric B.

Hé fiets je mee!

Blaas je fietsbanden al maar op!
Wij hebben de zon besteld…

Dagfietstocht

Zondag 10 augustus 2014.
Vertrek om 9 u. aan het KWB-lokaal
Naar jaarlijkse gewoonte fietsen we een dag langs zoveel mogelijk ongekende(?), autoluwe wegen tussen de 50 en de 60 km en we vermijden de bergop, want we zijn eerder coureurs bergaf. Onderweg worden er een paar stops voorzien.
KWB zorgt voor de nodige wegkapiteins, een volgauto om de veiligheid te waarborgen.
en een middagmaal.
Leden van KWB of Femma betalen 20 euro per persoon (niet leden betalen 23 euro).

Inschrijven is verplicht (verzekering en de bestelling van het eten) tot en met zondag 3 augustus 2014 mits betaling van je bijdrage op rekening van KWB Merchtem
IBAN BE70 7995 5005 0525.

Bij Daniel Schaekels, Willy De Neve, Louis Thomas of iedere zondagvoormiddag in de Werkman kan je eveneens terecht voor je inschrijving.

Opgelet!
Je kunt nooit weten maar bij slecht (rot) weer rijden we met auto’s naar de plaats waar het middagmaal wordt geserveerd dat is de afspraak met de traiteur of het restaurant.
Afspraak (hopelijk dient het tot niets om 11.30 u) aan het KWB-lokaal.

Fietstocht voor mannen
Vrijdag 11 juli 2014 - KWB-lokaal 19 u.
Op vrijdag 11 juli 2014 om 19 u. wordt het startschot gegeven voor onze jaarlijkse mannenfietstocht. We maken een tochtje van ongeveer 25 à 30 km. aan een gezapig tempo zodanig dat iedereen meekan en kan genieten van wat er onderweg te zien is. Gezelligheid troef. De mannen die deze fietstocht voorbereiden beloofden te kiezen voor zoveel mogelijk autoluwe wegen. Vermoedelijk krijgen we onderweg af te rekenen met een pitstop om de nodige suikers en vitaminen in te nemen.
Na de fietstocht eten we een hapje, drinken we een pint in het kwb lokaal!
Blaas je fietsbanden maar op en vergeet zeker vrijdag 11 juli (op de Vlaamse feestdag) niet te noteren in je agenda.

Sport

PETANQUE

Elke donderdagavond wordt er verder gespeeld op de 2 terreinen naast het KWB-lokaal.

Speler gezocht
Voor onze KWB-ploeg, die al jaren deelneemt aan de wintercompetitie bij de Blockskes in Peizegem, zoeken wij een nieuwe speler.
De kandidaten kunnen zich melden bij Luc Van Schuerbeeck, Wolvertemsesteenweg 112, Merchtem (Tel. 052/37 02 01).

KAARTEN

Elke woensdagmiddag kan je vanaf 13.30 u. kaarten in het KWB-lokaal.

KUBB

Het is bijna feest: we maken ons klaar voor de
20ste KWB CORRIDA
OPROEP aan alle deelnemers en sympathisanten
VRIJDAG 15 AUGUSTUS 2014

Kinderjogging :18u – 500 meter (3 reeksen)
Jogging 18u30 : 3 – 6 km
Corrida 19u30 : 12 km

Graag willen we een warme oproep doen aan alle leden van KWB die wat minder sportief aangelegd zijn, want we hebben nog veel helpende handen nodig voor :

seingevers
waterdragers
hulp bij aankomst
hamburgers of pensen bakken
inschrijvingen
mensen voor de opkuis (vanaf 23u.)
drankverkoop

Het spreekwoord zegt:
“vele handen maken licht werk”.

Wie nog wil sponsoren of nog een prijsje heeft kan dit melden bij:
Geert Ringoot Tel. 052/ 37.40.20 - 0476/428.427

Jij komt toch ook !

KWB INLEEFREIS KRAKAU / AUSCHWITZ
ma 16 februari – vrij 20 februari 2015

Beste KWB’er (en partner),

KWB organiseert voor de lente van 2015 een vijfdaagse inleefreis naar de Poolse stad Krakau en de vernietigingskampen van Auschwitz en Birkenau.
Wat staat er op het programma?
Een bezoek aan Krakau, de oude koninklijke hoofdstad van Polen. De stad ademt nog steeds een statige en elegante sfeer uit en wordt beschouwd als de belangrijkste toeristische trekpleister van het land. Het oude stadscentrum is een opeenstapeling van historische gebouwen, kerken en herenhuizen: de koninklijke burcht, de kathedraal, de grote markt en de pittoreske lakenhal.
Een bezoek aan de vernietigingskampen Auschwitz en Birkenau. De naam van het grootste kamp van de nazi’s is synoniem met dood, wreedheid en uitroeiing van voornamelijk joden. Het kamp is intact gehouden als blijvend monument. Een rondleiding in Auschitz II-Birkenau brengt ons langs barakken, het perron, de gaskamers en crematoria. In de oude kazerne (Auschwitz I) bezoeken we het museum waar de in beslag genomen spullen van slachtoffers uitgestald liggen: bergen schoenen, reistassen, brillen, menselijk haar, enz.
Velen zagen de film Schindlers List. We bezoeken de fabriek van Oscar Schindler te Krakau (heden museum) en het bijhorende voormalige concentratiekamp Plaszow.
Ook een bezoek aan de zoutmijn van Wielicka (werelderfgoed) vormt een meer ontspannen aanvulling van deze aangrijpende reis.

Wat is in de prijs inbegrepen?
We stellen een richtprijs van 450 Euro voorop. Deze prijs omvat de vluchten met Brussels Airlines heen en terug Brussel-Krakau, alle overnachtingen (kamer + ontbijt), de toegang tot alle musea en plaatselijke vervoer.
Niet inbegrepen zijn de middag en avondmaaltijden, die je vrij kan invullen. Krakau is geen dure bestemming; voor 15 a 20 euro heb je een zeer goed diner met dranken!
Waar?
We verblijven in een hotel, gelegen in het centrum van Krakau. Op wandelafstand vind je talloze café’s, restaurants en winkels. Vergelijk Krakau best met een studentenstad als Leuven.
Wanneer?
Het vertrek in Zaventem is voorzien op maandagochtend 16 februari, de terugkeer op vrijdagnamiddag 20 februari 2015.
Belangrijk?
Gelet op de praktische beperkingen voor groepsreservatie voor vluchten en hotel, alsook gidsen en transport kunnen 40 personen deelnemen aan deze inleefreis.
Wees dus snel met je inschrijving!
Ter info
In Auschwitz I ben je in groep verplicht een lokale gids (niet nederlandstalig) te nemen; toch kan hier enige verduidelijking in het Nederlands worden gegeven. Alle overige uitleg zal in het Nederlands gegeven worden door Bart Legroux die deze inleefreis reeds verscheidene jaren organiseert voor jongeren.
Inschrijven?
Inschrijven kan via legroux.biesemans@hotmail.com of via strookje met naam, adres en telefoon bij Walter Legroux, Slagmolenlaan 37 Merchtem en mits overschrijving van 150 euro voorschot per persoon op rekening KWB Merchtem IBAN BE70-7995-5005-0525.